11/06 dag 8 Ville

Ik heb er toch voor gekozen om de Col du Donon te gaan beklimmen in plaats van Straatsburg te bezoeken. Had gewoon geen zin in weer een dag lang heen en weer hobbelen over continue elkaar opvolgende heuveltjes. In plaats daarvan heb ik de eerste 40km langs een heerlijk vlak kanaal gefietst en ben daarna de Vogezen in gedoken. In plaats van dat het daar continue op en neer hobbelt beklim je eigenlijk gewoon één grote hobbel. Over een afstand van 23km ben ik vanaf een hoogte van 260 meter geklommen naar een hoogte van 760 meter. 500 meter de hoogte in dus. En dat ging eigenlijk ontzettend goed. Vooral leuk daaraan is dat ik daarna ook 12 kilometer mocht dalen. Best leuk, die potentiele energie. Na de Col du Donon vervolgens nog de Col de Steige maar die was een stuk minder hoog.

Het klimmen ging ontzettend goed en dat beloofd veel goeds voor de Alpen over een paar dagen. De klimmen van vandaag waren lang niet zo pittig als sommige van de klimmetjes gister. Onderweg veel natuurschoon gezien, waaronder een hert dat stond te drinken uit een beekje. Ben erg dichtbij in de buurt gekomen maar uiteindelijk sprong die toch bang het bos weer in. Gisteren langs de Moezel naar Metz overigens ook een vos gezien, ook van erg dichtbij. Is toch leuk.

Ik zit nu op een camping langs een bergstroompje waar mijn voeten momenteel in bungelen. Heerlijk koud na een dag lang zweten. In totaal 100km afgelegd, met een totaalafstand van 944 kilometer. Het is morgen nog zo'n 110 km naar Basel Zwitserland. Als er morgen niets geks gebeurd dan kan ik morgen aan het eind van de dag in ieder geval zeggen dat ik naar Zwitserland heb weten te fietsen. Ben nog nooit in Zwitserland geweest. Nu eerst tent opzetten, douchen, eten, slapen, etc


De dag begon lekker vlak langs een kanaal

In de verte de Vogezen waar ik dwars doorheen ben gegaan

Begint toch al aardig op bergen te lijken dit

De witte Saar

Mooie vergezichten

Lieflijke dorpjes