20/06 dag 17 Milaan

Geheel tegen het principe van het begrip fietsvakantie in hebben ik en Ezel vandaag met de trein een bezoek gebracht aan Milaan. Gisteravond heb ik de treinkaartjes al gekocht en vanochtend om 9:50 kwamen we aan op station Milano Centrale. We zijn met trein gegaan omdat Milaan wat mij betreft gewoon net niet lekker aan de route ligt. De afstand tussen Bergamo en Milaan is ongeveer gelijk aan die tussen Den Haag en Amsterdam, en een dagje Amsterdam doe je vanuit Den Haag ook niet met de fiets. Bovendien is de treinverbinding vanuit Bergamo prima!

Misschien wordt het een beetje een cliché of val ik gewoon in herhaling, maar ook Milaan is echt een heel erg mooie stad! Dat begint al op het treinstation, wat echt megalomaan groot is. Heb toch al wel wat treinstations gezien maar dit slaat toch wel alles. Vervolgens op het plein een mini reisgidsje gekocht op het plein voor het station (ik wist vanochtend immers nog gar nichts von Milano) en ik en Ezel konden op pad!

De Duomo, de markt, het kasteel van Sforza, de Galleria, alle oude kerken, de winkelstraten , de parken en de algehele sfeer... Het is allemaal prachtig. En het allerleukste is dat ik de stad met Ezel heb kunnen bekijken. Wanneer je een stad als Milaan te voet en met het openbaar vervoer moet ontdekken, dan heb je eigenlijk minimaal twee dagen nodig en misschien wel meer. Maar met Ezel flaneer je heerlijk door de straten heen en pik je werkelijk alles op van zo'n stad. Echt geweldig, hoewel 1 dag misschien toch nog wel te kort was. Ik kan hier zo nog een dag doorbrengen, al is het alleen maar om een bezoek te brengen aan de Expo die dit jaar hier gehouden wordt. Voor de architectuurfanaten die zich afvragen waarom ik niet naar de expo ben gegaan: omdat de stad zelf meer aantrekkingskracht op me had.

Nu aan het eten en strax met de trein weer terug naar Bergamo en dan zal ik weer wat dagen echt gaan fietsen. De kilometerteller staat inmiddels op 1650 kilometer met nog zo'n 900km te gaan!

Het begon al groots bij aankomst op station Milano Centrale

En dan direct door naar de Duomo.

Flamboyante Gotiek.

Ontworpen door vijf verschillende Architecten.

Het plein voor de Duomo.

Met de toegang tot de Galleria Vittorio Emanuele II

Net de Haagse Passage, maar dan 4x zo groot en zonder Apple Store. Wel met Armani, Gucci en alle andere dure merken, dat dan weer wel.

Enorme glazen koepel in het midden.

Het middeleeuwse marktplein.

En het middeleeuwse kasteel van Francesco Sforza.

Met grote torens.

En live klassieke muziek.

En gewoon erg mooi.

Net als dit, geen idee wat het is.

Kerkje van Bramante. Mocht niet naar binnen want mijn broek was tekort!

Stadspoort.

Romeinse zuilenrij.

En de oudste kerk van Milaan.

En dit achterafstraatje is de dure winkelstraat met alle ontwerpatteliers.

En dan dit klassieke stadion waar een atletiekwedstrijd werd gehouden! Nog volop in gebruik (snelwandelen is een rare sport)!