13/06 dag 10 Bazel

Is het fietsend op vakantie gaan alleen maar ziel en zaligheid? Nee dat is het niet. Al op de eerste dag ben ik flink verbrand op mijn rug. Mijn gezicht en armen heb ik die dag goed ingesmeerd, maar mijn rug daar kan ik zelf helaas niet bij. Ik heb die dag gehoopt dat het verbranden op mijn rug wel mee zou vallen, maar helaas. Gevolg is dat de vellen er nu bij hangen. Naast het feit dat dat jeukt als een malle, ziet het er ook nog eens ranzig uit, dus voel ik me enigszins verplicht om een rug bedekkend shirt te dragen zodat ik eventuele omstanders niet verafschuw.

Naast de vellen zijn er nog de muggen. Wederom vanaf dag één word ik opgegeten door deze nare beestjes. Niet in de tent, want daar vind ik ze niet, maar met name op de fiets zelf. Resultaat zijn kleine muggenbultjes, maar ook hele grote, zoals die onder mijn rechteroog. Gelukkig ziet het er in de spiegel niet zo erg uit als dat het voelt. Het voelt namelijk alsof ik continu mijn oog open moet drukken om hem open te houden en alsof er een enorme zwelling zit. In de spiegel is het vooral een grote grote rode vlek. Naast mijn gezicht is vooral mijn linkervoet zwaar getroffen, ik denk op een avond dat ik enkel mijn slippers aan had. De voet is een grote kolonie muggenbulten, behalve op die plek waar de slipper zit.

Nog meer ongemakken? Nee dat was het wel. Behalve dat ik vandaag op mijn rustdag voel dat ik best wel een beetje moe ben. Gelukkig hoef ik vandaag niet de fietsen en dus heb ik vanochtend het duurste kopje thee van mijn leven gedronken aan de markt van Bazel, heb ik de highlights van de stad bezocht en slenter ik nu door de Zoo van Bazel heen, welke wordt genoemd als één van de mooiste van Europa maar ik vind Blijdorp met de heerlijke frivole architectuur van Sybold van Ravesteyn en de moderne dier-verblijven niet onderdoen voor wat ik hier zie. Misschien raak ik later vandaag wel nog onder de indruk.

Die naald in het midden is het drielandenpunt tussen Frankrijk, Duitsland en Zwitserland, midden in de Rijn.

Grenscontrole bij de Zwitserse grens, zonder daadwerkelijke controle.

Stadspoort

En nog één.

De Munster van Bazel

Met binnenhof.

Typisch straatbeeld in Bazel

Woelig en snel stromend water in de Rijn


De Rijn met brug

Speciaal voor Ezel. Hij vond het niet leuk dat hij buiten de dierentuin aan de ketting moest wachten.