15/06 dag 12 Bodensee

Na een onwaarschijnlijke onafgebroken reeks van 11 dagen met ontzettend mooi weer en hoge temperaturen werd het zo langzamerhand steeds onvermijdelijker dat ik een keer wakker zou gaan worden met regen. En vanochtend was het zover. Gistermiddag trok de lucht donker weg en de campingbaas was bang voor een grote storm. De grote storm bleef uit maar zo rond etenstijd begon het wel te regenen en dat heeft het ook de hele nacht en vervolgens ook vandaag de hele dag gedaan.

Gelukkig heb ik vannacht de hele nacht de tijd gehad om na te denken hoe met deze regen om te gaan. Want na 7 nachten kamperen tijdens mijn fietstrip naar Parijs, 2 nachten tijdens mijn rondje Zuiderzee en 11 nachten gedurende de afgelopen anderhalve week, heb ik nog nooit met regen hoeven vertrekken en ben ik ook nog nooit met regen aangekomen. Fietsen in de regen is één ding en helemaal niet zo erg, maar je tent op en afbreken is een ander verhaal waar ik geen ervaring mee had en ook best een beetje huiverig voor was.

Uiteindelijk is het vanochtend gelukt om mijn fietstassen droog in de pakken en heb ik ook de binnentent droog afgebroken gekregen. Dit door eerst de binnentent af te breken, wat redelijk onlogisch is omdat de stokken bijvoorbeeld aan de binnentent vast zitten. Na het afbreken van de binnentent eindigde ik dus met een nog heel gammel overeind staande buitentent, die in elkaar stortte na het verwijderen van de laatste haring. Vanavond met het opzetten van de tent was het even spannend of ik een droge binnentent zou hebben, maar dat was inderdaad het geval dus ik kan in ieder geval droog slapen vannacht. Mijn natte fietskleren hangen te drogen onder een afdakje, dus hopen dat dat morgen weer een beetje draagbaar is.

De route vandaag was niet heel spannend. De laatste 100km naar de Bodensee heb ik door het Thurdal gefietst, met weinig noemenswaardige bezienswaardigheden. Het spektakel werd vandaag echter verzorgd door de regen. Hoewel het helemaal niet bijzonder hard regende was de rivier verandert in een grote woeste bruine kollende massa en ook alle stroompjes uit de bergen hebben vannacht deze transformatie ondergaan. Veel wegen waren door de brandweer afgesloten omdat stroompjes zo groot gegroeid waren dat ze over de weg heen spoelden of omdat er plaatselijk kleine landverschuivinkjes hadden plaatsgevonden waardoor de weg vol met modder, kiezels en keien lag. Soms omfietsen dus, maar verder een prima dag met maar een beetje regen, geen wind en verder een prima temperatuur. Verder mijn tweede vosje gezien. Vandaag 95 kilometer gefietst. Daarmee komt de eindstand op 1315km. Nog één dag vlak fietsen tot aan de beklimming van de Alpen.

Geen mooie blauwe Rijn meer, maar een brullende bruine.

Regen zorgt voor kleine modderstroompjes en dus veel afgesloten wegen.

Meerdere landverschuivinkjes op 1 dalwand.

Lieve kleine stroompjes worden grote gemene en spoelen de weg weg.

Toch is Schweiz wel mooi.

En duur.

Maar laat ik vooral het mooie opnemen en het dure verdringen.

En dan de Bodensee waar ik voor het eerst zicht zou moeten hebben op de Alpen, maar de Alpen speelden verstoppertje in de wolken...