16/06 dag 13 Thusis

Vandaag het laatste stukje tot aan het begin van de grote klim over de Alpen gefietst. Door het Rijndal ben ik vanaf de Bodensee redelijk vlak tussen die enorme heuvels door geslingerd. Die bergen zijn toch best wel groot en dan voel je jezelf als klein mensje toch ineens wel echt klein.

Ik sta nu in Thusis op een camping en goed beschouwd is het nog maar 34 kilometer naar de Italiaanse grens. Wel jammer dat ik over die 34 kilometer moet klimmen van een hoogte van ca 750 + Nap naar een hoogte van 2115 + Nap (iets voorbij de Italiaanse grens). Vergeet het hoogste punt van Belgiƫ en de oversteek over de Vogezen, dit is de klim die telt. Voor die stijgende 35 kilometer heb ik gelukkig wel de hele dag de tijd :-)

Vandaag volgens het kilometertellertje 103km gefietst, maar helaas had het kilometertellertje vanochtend wat moeite met wakker worden, waardoor die wat kilometertjes heeft gemist. Nattigheid. Volgens het boekje zou ik namelijk zo'n 118 kilometer gefietst moeten hebben. Laten we het houden op de 103 van het tellertje, want voor ik het weet heb ik in mijn grote verhalen ineens 100km meer gefietst. Wel jammer van de totaal telling, die nu niet meer helemaal klopt.

Totaal komt vandaag uit op 1418km (gelijk aan het projectnummer SPO en dat op mijn vakantie). Met de voorbereidingskilometers erbij heb ik dus ruim 2800 kilometer gefietst om morgen te kunnen doorstaan. Ik hoop dat het genoeg is geweest!

Kiekeboe! Zou dat dan zo'n heuze Alp zijn?

Deze wel! Hier ligt zelfs sneeuw op!

Chur. Geen beeldhouwwerk maar schilderijgen. Heel misleidend.

Zwitsers zijn heel goed in het bouwen aan detail-loze doosjes en ook schoonwerk beton wordt hier heel veel gebruikt. Kunnen wij Nederlandse architecten misschien nog wat van leren?

En toest ik ineens wachten op deze mini tour de france.

Vanaf de zogenaamde polenweg schitterend uitzicht over de Rijn (het daadwerekelijke uitzicht was mooier dan de foto).

De polenweg is uitgehakt in de bergwand door (jaja je raad het al) Polen. De weg loopt ca 100 meter boven de Rijn.

Stijle rotswand boven me.

En lieve stroompjes van de bergwand af (ik ben nou eenmaal een sucker voor stromend water, dat hebben we in NL niet).

Kasteeltje op de berg.