23/06 dag 20 Modena

Vandaag was een beetje saai fietsen. Vanaf Mantova heb ik de Po-vlakte doorkruist naar Modena, waarbij de Po-vlakte net zo plat is als Nederland. Na de rivier de Po overgestoken te hebben volgde mijn route vervolgens een hoge dijk langs een riviertje wat tot aan Modena zenuwachtig door het landschap heen slingerde. Daarbij was het erg heet en heb ik continue een verstikkend warme wind tegen gehad. Uiteindelijk was ik wel klaar met dat eindeloze geslinger en ben ik van de route afgeweken en heb ik over wat drukkere wegen gefietst in plaats van over het autovrije fietspad op de dijk. Dat was een goede keuze, want door over de gewone weg langs piepkleine dorpjes te fietsen kreeg ik een aardig beeld van de verwoestingen die een aardbeving een aantal jaar geleden heeft aangericht in dit gebied, en ook van de wijze waarop momenteel de schade wordt hersteld. Niet leuk, wel interessant.

Uiteindelijk na een hete tocht aangekomen in Modena, waar ik wat moeite had een slaapplaats te vinden. Over de camping die 8 kilometer van de route af ligt zegt mijn reisgids "niet prettig, niet doen" en aangezien ik wel redelijk uitgefietst was heb ik niet eens de moeite genomen om mijn eigen oordeel te vellen (over de camping bij Bazel werd net zoiets gezegd en daar was gar nichts mis mee). Uiteindelijk op aanraden van de VVV naar het Hostel in de stad gefietst, maar dat zat vol. Uiteindelijk heb ik middels mijn reisboek een hotel gevonden met een eigen twee persoons bed! Wel een gedeelde badkamer, maar who cares? En in die gedeelde badkamer een bad! Dus heb vanmiddag heerlijk een uur in bad gelegen zonder last te hebben gehad van mijn buren. WS mijn lichaam erg blij mee, met dat bad(je).

In plaats van de stad tot in den treuren te bekijken heb ik besloten een bezoek te brengen aan het Ferrari museum. Mooi gebouw met mooie auto's, hoewel ik er te weinig verstand van heb om bij een dergelijk museumbezoek het onderste uit de kan te halen. Gelukkig was het in het museum heerlijk cool en kon ik even fijn ontsnappen aan de benauwende hitte! In ieder geval een fijne afsluiter van een verder weinig enerverende dag!


Vandaag de Po-vlakte doorkruist en daarbij ook de rivier de Po overgestoken.


Net Nederland, met gemaaltjes en zo.


En een riviertje waar ik zo'n60 kilometer langs geslingerd heb tot ik er zenuwachtig van werd.


Dit gebied is in 2012 getroffen door een aardbeving en dit arme kerkje wordt met staalkabels bij elkaar gehouden.

Andere gebouwen zijn deels ingestort en verlaten.

Anderen worden herbouwd.

En dan na 100 kilometer tegen de wind in fietsen het Palazzo Ducale in Modena.

En de Duomo.

En het Palazzo Communiale.

Ik vond niet dat ik Modena kon aandoen zonder een Ferarri te zien.

Of meer...

Eigenlijk wat te protserig, naar mijn smaak...

Hoewel ik deze toch wel erg mooi vind.

Dit niet. Is meer voor Justin Bieber...

Maar dit...

Of deze... Nog even doorsparen. Voor €3.000.000,- staat ie voor de deur!