25/06 dag 22 Pisa

Vannacht op 800 meter hoogte overnacht op een camping met een zeer vriendelijke campingbaas en waanzinnig uitzicht. Om te beginnen serveerde hij me 's avonds een variƫteit aan streekproducten als diner (inclusief echt een hele lekkere mousserende wijn, eerste glas van de helentocht) en nadat ik dat allemaal lekker opgegeten had wees hij me een stil plekje aan op de camping waar ik rustig moest wachten totdat het donker zou worden, want dan zou ik parende vuurvliegjes te zien krijgen. Dat dus gedaan en om 2200 zag ik het eerste vuurvliegje opgloeien. En noem het maar gerust een vuurvlieg (geen idee wat het precies was, hij had het over a bug maar het vloog wel en was best groot). Rond half elf was ik omgeven door steeds weer oplichtende vuurvliegen. Schitterend mooi en eigenlijk niet te verwoorden. Het feit dat de vuurvliegjes om me heen zonder gene baby-vuurvliegjes aan het maken waren zal ik maar proberen te vergeten.

Vanochtend vervolgens veel te laat opgestaan en dus ook veel te laat vertrokken en daardoor dus ook pas laat aangekomen. De dag begon met een klein beetje klimmen, toen veel afdalen, toen weer redelijk wat klimmen en toen heel veel afdalen. Allemaal in de dalen tussen de Apennijnen en tussen her klimmen en dalen door betrad ik Toscane! Onderweg een bezoek gebracht aan Luca (mooie stad) en nu kamp opgezet op een camping in Pisa. Heb nog geen foto's van de scheve toren want die ga ik morgen bekijken, als ik er morgen nog ben want ik wordt momenteel opgegeten door gigantische muggen.

Vandaag zo'n 135 kilometer gefietst, waarmee de eindstand uitkomt op 2175 kilometer. Morgen nog een rustdag, dan nog een dag naar Florence toe fietsen en Florence een dag bekijken en dan is het nog maar 4 dagjes fietsen. Nog 450km in totaal. Een rondje Zuiderzee. Ik kan haast niet geloven dat ik daadwerkelijk al zover ben gekomen en dat het erop lijkt dat ik de tocht volgens planning uit ga rijden. Bovendien is er het besef dat er van 4,5 weken op weg zijn al ruim 3 weken voorbij zijn en dat ik dus optimaal moet genieten van de tijd die nog resteert... Als dat van de muggen ook mag tenminste!

Na vijf minuten fietsen: twee hertjes vlak langs de weg. Toen ze mij zagen aankomen hopten ze natuurlijk snel weg maar een stukje verderop in het veld bleven ze weer staan om even op de foto te gaan!


Ik snap niet dat die Italianen op dergelijke onmogelijke plekjes bovenop de berg gaan wonen.


De brug des Duivels (ponte de Diablo). 1600 jaar oud. Hoefde er gelukkig niet overheen.


Stadspoort Luca.

Luca is de Italiaanse variant van Naarden, met schitterend bewaard gebleven vestingwallen.


En binnen die vesting veel kerken en mooie pleintjes.

De Duomo. Ben niet binnen geweest want er was een begrafenis gaande...

Een schitterend ovaal plein. Piazza di Amfitheatro.

En overal bloemen.

En het Toscaanse landschap. Heb ik toch maar mooi met pedalpower weten te bereiken!