26/06 dag 23 Pisa

Het plan was eigenlijk om vanochtend lekker lang uit te slapen, maar dan had ik gister mijn tent op een wat meer strategische plek neer moeten zetten zodat die niet vanochtend om 0630 al in de stralende Toscaanse zon zou staan. Voordeel is wel dat nu zeker weet dat ik morgen niet te laat zal vertrekken, zoals gister het geval was. Ik heb vervolgens in de schaduw naast de tent nog wel een uurtje uitgeluierd, maar toen ben ik toch maar in de benen gekomen.

Om 0900 stond ik bovenop de Campanile van de Duomo van Pisa, ook wel bekend als de scheve toren or leaning tower. En jeetje wat is dat plein der wonderen wonderlijk mooi! Ik heb met liefde het entreegeld betaald om de Campanile, de Dom, het Baptisterium en het Camposanto van binnen te mogen bekijken, wetende dat het geld wordt gebruikt om het hele ensemble te onderhouden. Het plein heet wat mij betreft niet voor niets het plein der wonderen.

Na al dat moois te hebben gezien in dat ene kleine hoekje van Pisa ben ik vervolgens de rest van de stad gaan bekijken, die na het Piazzo dei Miracolo niet anders dan tegenvallen kon, en dat deed het dan ook. In Nederland vraag ik me wel eens af waarom we niet zuiniger zijn geweest op onze middeleeuwse stadsmuren en ze allemaal afgebroken hebben en Pisa laat mooi zien dat zo'n stadsmuur na 500 jaar totaal vervallen is en alleen maar in weg staat. Er is nog maar weinig over van de voormalige glorie van de nog bijna geheel complete stadsmuur van Pisa. Ook de rivier de Arno viel tegen, met enkel drukke verkeerswegen langs de kades terwijl het water waarschijnlijk een veel interessantere rol zou kunnen spelen.

Na het middaguur heb ik koers gezet richting Middellandse zee. De gedachte dat ik zo dichtbij ben en niet even een kijkje zou nemen voelde fout en dus ben ik er gewoon even een kijkje gaan nemen. Van Scheveningen aan de Noordzee (nog geen 10 minuten fietsen bij mijn huis vandaan) naar Marina di Pisa aan la Mediterranea ca 2190km. Mooi blauw, die Middellandse zee!

Ik blijf me trouwens verwonderen over de hoeveelheid mensen met een selfiestick en al helemaal over de hoeveelheid mensen die er niet mee om kunnen gaan en hun telefoon stuk laten vallen! Ook heb ik me suf gelachten om alle mensen die poserend voor de camera de scheve toren van Pisa om proberen de duwen of juist tegen proberen te houden. Vooral de mensen die niet door hadden dat ze de verkeerde kant op duwden waren erg grappig!

Piazza dei Miracoli in Pisa, ofwel plein der wonderen, met het Baptisterium, de Duomo, de Campanile en het Camposanto.

De Campanile, ofwel beltoren van de Dom, aka de scheve toren van Pisa!

Uitzicht vanuit de toren op het Piazza.

De top van de Campanile.

Uitzicht over de stad.

De Duomo.

Ook van binnen erg fraai.

Het Baptisterium, ofwel doopkerk.

Het Camposanto, ofwel ommuurde begraafplaats.

Het heilige veld met heilige grond afkomstig van de heuvel waarop Jezus werd gekruisigd.

De vloer bestaat uit één en al gedenkstenenen en de wanden hangen vol met sarcofagen.

En de rest van Pisa is verder niet heel indrukwekkend.

Echt niet.

Beetje saai.

Enkele uitzonderingen daar gelaten natuurlijk.

Gelukkig hebben even verderop nog zo'n grote plas met water.

De Middellandse zee! Ook hier geen zeehondjes...