28/06 dag 25 Florence

Mja en waarom gaan mensen naar Florence? Om de enorme koepel van de dom te bekijken natuurlijk. En dus was ik om 0800 ter plaatse en stond ik om 0830 bovenop de campanile om die enorme koepel eens goed te bekijken. 0830 en ik was doorweekt van het zweet door de beklimming van de beltoren. Ondanks dat ik de toren heel rustig beklommen heb was het om 0830 al zodanig warm dat het zweet ook bij minimale inspanning al in straaltjes van me afliep. Niks geen rustdag, noeste arbeid met als beloning een schitterend uitzicht over de stad en natuurlijk ook over de koepel. Hoewel de koepel stiekem zo groot nog niet is en ik hem eigenlijk gisteravond al wat aan de kleine kant vond. De koepels van de sint Pieter in Rome of de sint Paul in London zijn ruim groter, maar het bijzondere aan deze specifieke koepel is dat het hier in Florence voor het eerst weer gelukt is om een koepel van een dergelijke omvang te bouwen sinds we dat bij de val van het Romeinse rijk verleerd waren. Allemaal te danken aan ene ingenieuze Filippo Brunelleschi. Met zijn koepel vond de wedergeboorte van de klassieke architectuur plaats en verlieten we de donkere middeleeuwen en begon de Renaissance.

Verder veel mooie goed bewaard gebleven middeleeuwse architectuur en natuurlijk veel vroege en ook wel latere renaissance architectuur. Erg mooi allemaal. De hitte en bovendien ook de toenemende massa toeristen en selfie sticks speelde me echter flink parten dus tussen 1100 en 1400 heb ik daarom heerlijk liggen slapen onder een boom in de Giardino de Boboli achter het Palazzo Pitti. Vervolgens geluncht met een veel te grote en dure Gelati om daarna toch nog maar een paar uurtjes de Toscaanse heteluchtoven te trotseren en al het andere moois van de stad te ervaren. Eigenlijk wel een hele ontspannen dag en de oudere Duitse man die gister stellig beweerde dat ik minimaal drie dagen nodig zou hebben om alles te zien heb ik mooi zijn ongelijk bewezen! Hoewel ik best nog wel een kijkje had willen nemen in de Uffizi galerij, maar kunst is nu eenmaal niet mijn forté. Morgen naar Sienna! Er komt maar geen eind aan al dat moois! Ik krijg eindelijk al die oude meuk te zien waar ik op school jaren over gelezen heb :-)

De Duomo. Best wel suikertaart met Gotische restjes.

Met de Campanile. Best hoog!

En natuurlijk de Cupola van Brunelleschi.

De eerste grote koepel nadat we na de Romeinse tijd vergeten waren hoe we ook alweer koepels bouwden.

En vanaf de Campanile een spectaculair uitzicht over de stad.

Met het Palazzo Vecchio.

En het Palazzo Pitti.

En de rivier de Arno, al een stuk charmanter dan in Pisa.

Met over de Arno de Ponte Vecchio.

En een stukje verderop het Palazzo Pitti.

Met daarachter de Giardiono Boboli.

Het Palazzo Vecchio.

En het Piazza san Firenze.

En het kapelletje van de familie Medici.

En als je als rijke bankier dan toch geld over hebt ga je toch kunst verzamelen? De Uffizi galerij.