29/06 dag 26 Siena

Hoewel ik van de week heel erg stoer verkondigd heb dat ik mijn laatste berg van de trip overwonnen heb, kwam ik er vandaag achter dat drie kleine bergjes achter elkaar toch ook wel erg vermoeiend kunnen zijn. Met name onder de fel brandende Toscaanse zon. Het Toscaanse landschap is overigens verassend veelzijdig heb ik vandaag ontdekt. Zo ben ik vandaag de druifjes weer tegengekomen en heb ik ontdekt dat ze hier ook bossen hebben!

Eindpunt voor vandaag was Siena waar ik om 14:30 op de camping aankwam. De mensen bij de receptie wezen mij erop dat er vanavond voorrondes waren van de Palio - een traditionele paardenrace die tweemaal per jaar wordt gehouden op het Piazza di Campo - en dat het toch wel heel erg de moeite waard was om die te gaan bekijken. Om 16.00 was ik in de stad en jeetje wat is die stad als geheel een juweel. Ga je naar Florence of Pisa om een aantal gebouwen te bekijken, is het in Siena de gehele stad die continue verbaast en verwondert! Een wildgroei aan middeleeuwse- en renaissance bouwwerken wat zonder stedenbouwkundig plan organisch is gegroeid, en bewaard is gebleven! Siena heeft alle verwachtingen overtroffen!


Om 1830 heb ik me begeven naar het Piazzo di Campo waar rond half acht de Palio zou beginnen. Ik was op tijd om een mooi plekje langs het parcours te bemachtigen en had door de helling van het plein een mooi overzicht over di Campo. Langzaam liep het plein vol met zingende inwoners van Siena. 17 stadswijken rivaliseren met elkaar om de felbegeerde titel, en de inwoners van elke stadswijk juichen hun eigen kampioen aan, zingen hem toe en steken vuurwerk af. De sfeer deed me nog het meest denken aan de ontvangstweek in Delft waar de verschillende studieverenigingen elkaar proberen te overtreffen met hun liederen. "Beton Beton Beton" voor de civiele mensen en "3x3=9, dat weet zelfs een bouwko niet" voor de bouwko's.

Uiteindelijk werden om 1945 de paarden met hun bereiders gepresenteerd en begon om 2000 de race, die om 2002 was afgelopen waarna iedereen over de hekken heen sprong om hun kampioen te feliciteren of te troosten. Een groot gekkenhuis en wij toeristen stonden erbij en keken ernaar! Deze voorronde van de Palio was echt een cadeautje! Een mooie traditie en waanzinnig om een keer te mogen aanschouwen!


Druivenranken zijn net onkruid, je komt het overal tegen.

Blijft mooi, Toscane.

Ik was op veel voorbereid maar niet op wildgroeiende cactussen langs de weg. Soort zoekt soort zullen we maar zegen.

En dan Sienna. Echt ontzettend mooi. Overtrof alle verwachtingen...

In Siena is alles mooi.

In het centrum tenminste, daarbuiten weet ik niet.

Alles is oud. En ik maar denken dat het stucwerk van mijn achtergevel er slecht bij hangt.

Het Piazza di Campo, in afwachting van de Palio die komende donderdag plaats vindt; het traditionele paardenrennen.

Ook zonder Palio is het plein indrukwekkend.

De stad wordt gereed gemaakt voor een groots volksfeest.

En op sommige plekken is het al gaande, met veel gezang!

Italiaanse Gotiek.

En dan terug naar het Piazzo di Campo wat langzaam volstroomde. Had vooraf geen idee wat ik kon verwachten...

Maar blijkbaar zijn de voorrondes voor de inwoners van Siena net zo belangrijk als de echte wedstrijd.

Iedereen wacht in spanning af...

Ik ook! Zo leuk! Echt een cadeautje dit!

En dan worden op macho wijze de ruiters en de paarden getoond!

En die rennen twee rondjes en dan is het alweer over...

En breekt het feest in de stad overal en nergens los!