02/07 dag 29 Rome

En ja hoor! Het hing al even in de lucht, maar na vanochtend rond 7:30 vertrokken te zijn was het om ongeveer 10:30 dan eindelijk zover en stond ik samen met Ezel op het Sint Pietersplein in Rome. Holy Pope: ROME!!!!! Als in ROME!!!!! En dat met Pedal Power. Geen paus helaas, om mij en Ezel te zegenen. Wel veel Chinezen met selfiesticks die mij links lieten liggen en vooral Ezel erg interessant vonden. Uiteindelijk heeft hij ook al het harde werk gedaan en heb ik alleen maar een beetje op zijn zadel gezeten en om me heen gekeken. Ere wie ere toekomt zal ik maar zeggen... Gelukkig wilde één van die Chinezen ons wel op de foto zetten!

De laatste kilometers fietste soepeltjes weg, met her en der nog even een fel klimmetje. Vooral het doorkruisen van de Romeinse ochtendspits was een hele ervaring, hoewel ik vrees voor de resterende levensduur van mijn longen na achter al die vieze Italiaanse auto's, bussen, vrachtwagens en motoren te hebben gereden. Wanneer je dan tegen de muren van Vaticaanstad aanrijdt komt het besef dat je echt aan de laatste kilometer begonnen bent en bij de entree van het Vaticaans museum besefte ik me dat ik voor het eerst in 4 weken tijd en na precies 2700km (op het Sint Pietersplein stond mijn oude vertrouwde tellertje op 700.21km en daar nog 2000 bij opgeteld) voor het eerst weer op een plek was waar ik al eens eerder was geweest. Ik heb de afgelopen weken heel vaak het gevoel gehad nog nooit verder van huis te zijn geweest dan dat ik was, terwijl ik eigenlijk gewoon in mijn Europese achtertuin aan het spelen was. Het ergens op eigen kracht komen doet wat dat betreft iets vreemds met je locatiebesef. Wanneer je dan aankomt op een plek die je "kent" dan voelt dat als thuiskomen!

Vanaf het Sint Pietersplein ben ik doorgefietst naar de camping Flaminio. Daar heb ik mijn tent opgezet, heb een uur onder de douche gezeten, heb wat gegeten en ben vervolgens neergeplofd onder een parasol aan het zwembad om van daaruit te lezen slapen schrijven drinken lezen slapen zwemmen etc. Heel lui en tegen alle principes van het begrip fietsvakantie in, maar wel lekker! Het fietsen is echter nog niet helemaal over... Morgen gaan ik en Ezel de stad onveilig maken en een dagje genieten van één van de mooiste steden die ik ken (waarbij Ezel waarschijnlijk voornamelijk vastgeketend staat aan een kantaarnpaal)! Vervolgens moeten we zaterdag ook nog ergens naar het vliegveld, wat ik denk ik ook maar al fietsend doe...

Iedereen bedankt voor alle felicitaties, gelukwensen en bovenal de interesse! Het was me het tochtje wel!

Het Lago di Bracciano bij vetrek...

Zonnebloemen in bloei in de vroege ochtendzon...

Door de chaotische Romeinse ochtendspits...

Nog even afdalen langs de muren van het Vaticaan...

En toen was er geen route meer. Het einde...

Het einde!!!!